Heeft webdesign invloed op SEO?

Op het moment dat je begint met je webdesign, denk je er waarschijnlijk nog niet over na. De SEO van je website, oftewel de vindbaarheid van je website in Google. Je wilt je website zo mooi mogelijk maken, zodat je bezoekers onder de indruk zijn. Dat is al een goed begin, bezoekers die op je website blijven helpen ook je vindbaarheid in Google.

Het is natuurlijk belangrijk dat je site er goed uit ziet. Toch zijn er een aantal dingen waarmee je rekening moet houden, als je wilt scoren in Google. In deze blog bespreken we 5 belangrijke factoren van webdesign, die invloed hebben op je SEO. 

 

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO is het makkelijkst te omschrijven als het uit laten komen van wensen. Je bent met SEO namelijk bezig met het voldoen aan de wensen van Google, zodat je hoger in de zoekresultaten komt. Tegelijkertijd ben je ook bezig met de wensen van je bezoeker, wat zoekt je bezoekers en waardoor worden ze klant. Wanneer je de balans vindt tussen de wensen van Google en je bezoekers, heb je goede SEO te pakken.

 

Een belangrijk begrip: Bounce rate

Bounce rate is een begrip dat meerdere keren terug komt in deze blog. Bounce rate betekent kort gezegd dat mensen niet verder klikken op je website. Bezoekers zien de pagina waarop ze binnen komen en verlaten dan, zonder door te navigeren naar een andere pagina, je website. Een hoge bounce rate heeft een negatieve invloed op je ranking in Google.

 

Factor 1: Mobiel vriendelijkheid

De eerste en misschien wel belangrijkste factor voor je SEO is mobiel vriendelijkheid. Als je website niet geoptimaliseerd is voor mobiel, loop je eigenlijk al jaren achter. In 2015 heeft Google mobiele vriendelijkheid toegevoegd als belangrijke factor voor je ranking in de zoekresultaten. In 2017 werd het zelfs zo belangrijk dat ze mobile first index toegevoegd hebben. Dit betekent dat je mobiele site als primaire site wordt gezien, in plaats van je desktop site. 

Website verkeer via desktop is al jaren langzaam aan het afnemen, terwijl verkeer via mobiel al jaren sterk toeneemt. Ongeveer de helft van je bezoekers komt via mobiel. Als je je mobiele site niet op orde hebt, negeer je dus de helft van al je bezoekers. Daarnaast zullen mensen die op mobiel je site bezoeken, de site gelijk weer verlaten. Mensen die je site verlaten zonder door te klikken zorgen voor een hoge bounce rate, en dit is negatief voor je ranking in Google.

 

Factor 2: Gebruiksgemak van je design

Als je veel bezig bent met SEO, heb je je waarschijnlijk gefocust op je content. Je content kan nog zo goed zijn, als je het niet op de goede manier presenteert loop je een hoop kansen mis. Bezoekers komen altijd op je website met een bepaald doel. Jij moet er met je design voor zorgen, dat die bezoekers ook echt vinden wat ze zoeken. 

Je bounce rate zal ook hierdoor weer omhoog schieten. Als het moeilijk is voor mensen om te vinden wat ze zoeken, zullen ze je website verlaten. Het is dan makkelijker om de informatie te zoeken op een website die ze wel goed begeleid. Hierdoor zullen bezoekers wederom je site verlaten, zonder door te klikken naar een andere pagina.

 

Factor 3: De snelheid van je website

De snelheid van je website is ook een grote oorzaak van een hoge bounce-rate. Laadsnelheid is eigenlijk voor heel veel websites nog steeds een grote valkuil. De kans is groot dat een trage website wordt veroorzaakt door je webdesign. Mensen willen snel hun informatie. Als pagina’s waarop ze je site binnenkomen niet snel laden, is de kans groot dat ze de website verlaten. Op mobiel is die kans nog groter, mobiele gebruikers zijn minder bereid om te wachten dan desktop gebruikers. 

Je website moet ideaal gezien binnen twee seconden geladen zijn, op zowel mobiel als desktop. Duurt het langer dan twee seconden? Dan beginnen veel bezoekers je website al te verlaten. Daarnaast is het ook voor Google zelf belangrijk dat je website snel is. Google’s bots moeten namelijk je pagina’s indexeren, om te kijken waar je scoort in de zoekresultaten. Als dit niet snel genoeg gaat, loop je risico dat bepaalde pagina’s niet geïndexeerd kunnen worden. Die pagina’s zijn dan überhaupt niet te vinden in Google.

 

Factor 4: Een duidelijke sitemap

De opbouw van je website is een belangrijke factor voor je ranking in Google. Dit heeft voornamelijk te maken met het gemak waarmee bezoekers door je site navigeren. Zitten al je pagina’s op een logische plek? Dan is het voor bezoekers makkelijker om te vinden wat ze zoeken. Zo wil je bijvoorbeeld in een webshop dat je categoriepagina’s doorverwijzen naar je product pagina’s, zodat alles in een logische volgorde naar elkaar verwijst. 

Een logische en overzichtelijke sitemap is niet alleen handig voor je bezoekers. De bots van Google gebruiken je sitemap ook om je pagina’s te indexeren. Met een logische duidelijke sitemap maak je het makkelijker om je pagina’s in de zoekresultaten te krijgen.

 

Factor 5: Vertrouwen

Een goed webdesign straalt vertrouwen uit. We komen allemaal wel eens een website tegen die zwaar verouderd. De opmaak ziet er uit alsof het in de vorige eeuw gemaakt is en er zit weinig logica in de linkstructuur. Hiermee straal je uit dat je geen energie in je bedrijf wilt steken. Je website is je visitekaartje en de eerste indruk voor een bezoeker. Als een restaurant er vies en onverzorgd uit ziet ga je er ook niet eten. Zo werkt het ook met je website. Wil je dat mensen je vertrouwen en klant bij je worden? Zorg dan dat je website er verzorgd uit ziet en laat zien wie er achter zit. 

 

Conclusie

Webdesign is een belangrijke factor voor je SEO, het heeft voornamelijk invloed op je bounce rate. Een hoge bounce rate zorgt er voor dat je lager zult scoren in Google. Denk er daarom goed over na hoe je website in elkaar zit. Heb je hier hulp bij nodig? Neem eens contact met me op! Ik werk samen met Zoekbaar om te zorgen dat je website niet alleen mooi is, maar ook SEO-technisch goed in elkaar zit.

Samen een website ontwerpen die vindbaar is?