Nieuw logo nodig? 6 Eisen van een goed logo

Heb je een nieuw logo nodig? Ik bespreek in deze blog met je aan welke 6 belangrijke eisen een logo moet voldoen.

Je logo is één van de belangrijkste onderdelen van jouw huisstijl. Bij de meeste bedrijven herken je het bedrijf aan het logo. Deze gebruik je immers op je social media en in al je zakelijke communicatie. Wanneer een bedrijf groot en bekend is herken je het vaak ook al aan de kleur. Denk maar aan het rood-witte frisdrank merk of de blauwe supermarktketen. 

 

Aan jouw huisstijl zullen klanten je snel gaan herkennen. Door consistent gebruik te maken van kleuren, lettertypes, vormen en eventueel symbolen ontstaat er een huisstijl die past bij jouw onderneming. 

 

Zorg er dus voor dat je voor jouw bedrijf een goed logo ontwikkelt. Dit kun je zelf doen, maar het is aan te raden om hier een professional voor in te schakelen. Er komt meer bij kijken dan alleen een mooi plaatje creëren. 

 

Zorg dat je logo hieraan voldoet

Een logo is vaak niet zomaar een logo. Er zit vaak een bepaalde uitstraling aan een logo waardoor jij je verbonden voelt aan het bedrijf. 

 

1. Kleurgebruik in het logo

Kleur zegt vaak meer dan je in eerste instantie denkt. Hieronder een mooi voorbeeld van het McDonald’s logo. Wat voor kleuren heeft het logo volgens jou? De kans is groot dat je zegt dat het logo rood met geel is.

 

Wat nu als ik je vertellen dat het groen en geel is? Kijk zelf maar op Google of dat waar is. Het feit dat jij blijft denken aan geel en rood in plaats van geel en groen geeft aan hoeveel invloed kleuren hebben. Kies de kleuren voor je logo dus heel bewust.

 

De reden dat ze de kleur naar groen hebben veranderd is omdat ze een ‘groener’ en gezonder imago wilden. Een aanpassing in de huisstijl kan hier een grote invloed op hebben. 

Nieuwe logo macdonalds

2. Bedrijfsidentiteit

Wanneer is een logo sterk? Een logo is sterk wanneer het de bedrijfsidentiteit weergeeft. Dit wil zeggen dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat je logo past bij de identiteit die wilt uiten als bedrijf. Het bedrijfslogo kan je zien als het gezicht van jouw onderneming. Je moet het zien als daten. Eerst val je op de uitstraling/uiterlijk van een persoon. Daarna ga je je verder verdiepen in die persoon. 


Zo werkt het ook met een goed logo. Je moet je verbonden voelen met het bedrijf. Misschien een leuke test om op te letten wanneer je in de winkelstraat loopt. Bij welke winkel ga je wel naar binnen en bij welke winkel niet. 

 

3. Onderscheidend logo

Een logo moet onderscheidend zijn om op te kunnen vallen tussen al de concurrenten. Als een consument op zoek gaat naar een watersportbedrijf, dan komt deze vrijwel uitsluitend logo’s tegen met veel blauw. Zet al deze logo’s naast elkaar en de consument kan geen keuze maken. Staat er één groen logo tussen? Dan zal de consument hier meer van willen weten. Dit geeft aan hoe belangrijk het is om je eigen weg te bewandelen in plaatst van de meest voor de hand liggende route te kiezen.

 

Bijzonder zijn is soms eng. Maar het levert vaak wel successen op. Wees daarom niet bang om anders te zijn dan de concurrenten. Meestal val je hierdoor extra op.

 

4. Activiteit en logo

In veel branches is het aan te raden om in het logo een activiteiten te verwerken. Hiermee wil ik zeggen dat mensen in één oogopslag kunnen zien waar je bedrijf voor staat. Wanneer mensen uit een logo kunnen halen waar het bedrijf voor staat is dit logo veel breder inzetbaar. 

Nieuw logo voorbeelden

5. Tijdloos logo

Een goed logo is tijdloos. Denk aan het logo van Nike. De swoosh, zo heet het logo van Nike, is al decennia hetzelfde. Het is een plat design uit 1 vorm waardoor er geen tijd aan te verbinden is. Het logo van Nike laat beweging en snelheid zien. 

Een sterk logo is een tijdloos logo.

 

6. Eenvoud in het logo

Een goed logo is in één oogopslag duidelijk. Wanneer je moet puzzelen om te zien wat het is kunnen mensen dit logo niet onthouden… De sleutel tot succes is eenvoud. In de ontwerpwereld wordt dan ook vaak gezegd: ‘’Less is more.’’

 

Je ziet ook dat bedrijven hun logo wel eens aanpassen en meer minimalistisch maken. Zo gaan ze met de tijd mee. Tegenwoordig moet alles snel. Dit is terugvertaald in de logo’s. Mensen hebben geen zin om een winkel te zoeken. Het logo op het uithangbord moet duidelijk zijn zodat het meteen opvalt.

 

Heb je zelf een nieuw logo nodig? Neem eens een kijkje bij mijn aanbod. Je kent nu de 6 eisen van een goed logo.

Logo laten ontwerpen?

Wil je aan de slag met het logo van jouw organisatie? 

Ik ga graag met je in gesprek over de mogelijkheden.