Waarom is een logo belangrijk?

Waarom een logo belangrijk is, wordt regelmatig zwaar onderschat. Een logo is voor een organisatie de basis van alle communicatie. In deze blog krijg je de ultieme onderbouwing van het belang van een goed logo. Laat je logo dus maken door een professional en zorg dat het de goede boodschap uitdraagt.

Waarom is een logo belangrijk

Een logo trekt de aandacht

De meeste goede logo’s pakken gelijk je aandacht. Of dit nou met kleur, vorm of typografie is. Een goed logo springt in het oog en valt op door onderscheidend vermogen. Dit betekent niet dat het ingewikkeld moet zijn, een hele simpele vorm kan ook al de aandacht trekken door bijvoorbeeld contrast met de omgeving. Denk bijvoorbeeld aan de klassieke swoosh van Nike, dat is een hele simpele vorm maar springt altijd in het oog doordat die vorm niet natuurlijk voorkomt.

 

Een logo is een eerste indruk

Als we het hebben over aandacht trekken dan hebben we het vaak ook over een eerste indruk. Als je contact maakt met iemand heb je vaak een eerste indruk door hoe iemand zich kleed. Je kunt een logo en je huisstijl zien als de kleding van je bedrijf, samen bepalen je logo en de huisstijl wat jij uitstraalt. Het is belangrijk dat dit aansluit bij de diensten of producten van je organisatie. Een bakkerij straalt vanzelfsprekend iets anders uit dan een advocatenkantoor, omdat het compleet verschillende bedrijven zijn.

 

Het is de identiteit van je bedrijf

De identiteit van je bedrijf wordt natuurlijk niet alleen door je logo bepaald. Maar omdat het vaak de eerste indruk is wordt het voor veel mensen je identiteit. Mensen en klanten associëren je logo met je merk, je wordt dus eigenlijk als bedrijf je logo. Denk bijvoorbeeld aan het logo van Ikea, iedereen denkt dan doe-het-zelf meubels.

 

Een logo maakt je herkenbaar

Omdat een logo dus je identiteit wordt, zul je ook merken dat je bedrijf herkent wordt aan je logo. Hoe vaker mensen je logo zien, des te makkelijker zullen ze de link leggen met je producten of diensten. Herkenbaarheid zorgt er voor dat je mensen makkelijker kunt herinneren aan je bestaan. Het beste voorbeeld hiervan zijn natuurlijk de palen van Macdonalds die boven onze snelwegen uit torenen. Iedereen kent ze, en iedereen denkt aan het eten van de Mac als ze die M in de lucht zien. 

 

Een logo vergroot klantbinding

Met een logo kun je ook gemakkelijk je klantenbinding vergroten. Met een positieve en professionele boodschap naast je logo zorg je er voor dat mensen je merk als positief zien. Maar dat niet alleen, er gebeurt in ons brein iets interessants als we herhaaldelijk aan iets blootgesteld worden. Het mere exposure effect. Door herhaaldelijk aan dezelfde indruk blootgesteld worden, gaan mensen steeds meer binding ervaren met die indruk. Of dat nou een mens is, een liedje of een logo. Hoe vaker je iets ziet, des te beter wordt het gevoel dat je er bij hebt. Verspreid je logo dus zoveel mogelijk!

 

Een goed logo straalt professionaliteit uit

Herkenbaarheid en identiteit is belangrijk, maar er is nog een belangrijke factor die we niet mogen vergeten. Een goed logo straalt professionaliteit uit. Zeker in deze digitale tijd zien mensen aan je logo of je er moeite in hebt gestoken of niet. Het valt mensen op als je niet veel aandacht aan je logo hebt besteed. Als je dit wel doet straat je uit dat je verstand van zaken hebt. Een goed verzorgd logo geeft mensen dus vertrouwen in jouw kunnen als organisatie.

logo belangrijk professionaliteit

Een professioneel logo helpt je verkopen

Als we alles op een rijtje zetten dan zorg je er met een goed logo voor dat:
• Je herkent wordt
• Klanten zich verbonden voelen met je merk
• Je betrouwbaar gevonden wordt

Het zal je dan ook niet verbazen dat een goed logo je helpt met het verkopen van je product. Alleen al door interesse te wekken of professionaliteit uit te stralen. Een logo dat dit uitstraalt zal sneller opvallen bij je potentiële klanten. En dus ook sneller uitlokken dat ze klant bij je worden.

 

Je logo brengt een boodschap over

Wat maakt een logo dus zo belangrijk? Al met al kunnen we dus stellen, dat je logo het belangrijkste onderdeel is in al je communicatie. Het logo fungeert als herkenningspunt. Zorg er dus voor dat je een goed logo laat maken. Een goed logo is misschien een investering, maar het werpt zijn vruchten af ten opzichte van een logo waar niet over nagedacht is. Wat straal jij uit met je logo?

Een logo laten ontwerpen?

Wil je aan de slag met het logo van jouw organisatie? 

Ik ga graag met je in gesprek over de mogelijkheden.