Nieuwe huisstijl nodig? 6 tips voor een goede huisstijl

Gepubliceerd op 2 februari 2021 om 12:58

Hieronder geef ik verschillende tips voor het ontwikkelen van jouw eigen huisstijl. Waaraan herken je een goede huisstijl? Wanneer is een logo een goed logo en een huisstijl een goede huisstijl?

Wat is een huisstijl?

De huisstijl van een organisatie of bedrijf is de bewust gekozen wijze van presentatie naar buiten toe. 

Een huisstijl is dus de visuele identiteit van een organisatie. Het betreft uitsluitend het symbolische gedeelte van een bedrijfsidentiteit. Hieronder vallen naam, kleur, typografie, vormentaal (stramienen/vlakken/curves/opmaak) en fotografiestijl.

Als al deze elementen consistent worden gebruikt in presentaties of op briefpapier, visitekaartjes, offertes, facturen, enveloppen, website, e-mails, social media, bedrijfskleding etc. kunnen we spreken over het goed toepassen van de huisstijl. Dit is belangrijk omdat de huisstijl de basis vormt voor herkenning. Wanneer je in al je communicatie dezelfde stijl gebruikt associëren mensen die stijl met je merk. Die associatie van de huisstijl met je merk zorgt voor herkenning en klantenbinding.

Bij grote organisaties bewaakt de communicatieafdeling de huisstijl. Alle communicatiemiddelen gaan via de communicatieafdeling de deur uit. Op deze manier is de stijl altijd consistent wat voor extra naamsbekendheid zorgt. Om ervoor te zorgen dat alle communicatiemedewerkers op één lijn zitten, wordt er voor een huisstijl altijd een huisstijlhandboek gemaakt. Daar staan alle regels van de huisstijl in. 

 

De 6 grafische basiselementen van een huisstijl

Een goede huisstijl bestaat standaard uit een combinatie van de volgende 6 grafische basiselementen. Deze basiselementen zorgen voor de visuele uitstraling van jouw organisatie. Constant dezelfde stijl uitdragen maakt je herkenbaar voor je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan IKEA of de Jumbo, die stijlen kent iedereen. Daarom is een herkenbare huisstijl onmisbaar bij elke organisatie. 
De 6 grafische basiselementen zijn:

  1. Logo 
  2. Typografie
  3. Kleur
  4. Vorm
  5. Visuals
  6. Taal

Met deze elementen bouw je als het ware het karakter en de persoonlijkheid van je bedrijfsidentiteit op. Denk er goed over na wat je uit wilt stralen en wat er bij jouw organisatie past. Een huisstijl kan nog zo mooi zijn maar als hij niet uitstraalt waar jouw organisatie voor staat, wordt hij niet met je product geassocieerd.

 

1. Logo

Voordat je doelgroep je huisstijl ziet en een betere indruk krijgt van je bedrijf zien ze in 95% van de gevallen eerst je logo. Je logo is de allereerste indruk die mensen van jouw organisatie krijgen, en ook het eerste herkenningspunt. We zien allemaal wel eens grote billboards van bijvoorbeeld Nike of Puma, vaak staat er dan ergens in een hoekje het logo van het merk. Dat is vaak het eerste waar onze ogen naar zoeken, een herkenningspunt, zodat we weten waar de reclame vandaan komt.

Een logo bestaat vaak uit een beeldmerk en een woordmerk. Veelgebruikte variaties daarop zijn dat je alleen een woordmerk of alleen een beeldmerk gebruikt als logo. Het spreekt al voor zich wat wat is, het logo van Netflix bestaat bijvoorbeeld uit alleen een woordmerk. Bij Apple bestaat het logo alleen uit een beeldmerk. 

 

Hieronder een voorbeeld van Rainbow. De regenboog is het beeldmerk, ‘Rainbow’ is het woordmerk. Samen vormt dit het logo van Rainbow.

De drie belangrijkste kenmerken van een goed logo zijn: 

Duidelijkheid: Een logo moet duidelijk zijn. Wanneer een logo duidelijk is wordt het sneller opgepikt door de mensen en zal het logo beter blijven hangen in het hoofd van de mensen. 

Functionaliteit: Een logo is afgestemd op de doelgroep. De doelgroep is je klant. Daarom is het belangrijker dat de doelgroep jouw logo mooi vindt i.p.v. dat jij het mooi vindt.

Originaliteit: Een logo is geen letterlijke vertaling van een afbeelding of een woord. (dat is een vertrekpunt voor een logo) De gebruikte beeldtaal is een abstracte, vrije interpretatie en visualisatie van een begrip dat voor de doelgroep belangrijk is.

 

2. Typografie

Over het lettertype dat jouw organisatie gaat gebruiken moet je goed nadenken. Een lettertype roept veel emotionele reacties op. Typografie is een essentieel onderdeel van het corporate design, een krachtig statement. En toch staan de meeste ontwerpers nog te weinig stil bij de kracht van een font.

Een custom lettertype klinkt misschien belachelijk, maar veel grote bedrijven laten een lettertype ontwerpen dat alleen zij mogen gebruiken. Op deze manier creëer je heel subtiel een unieke en krachtige uitstraling.

3. Kleur 

Kleur is ook een heel belangrijk vormgevingsaspect. Wanneer ik het over de gele supermarkt heb dan weet je gelijk dat ik het over de Jumbo heb, dat kan kleur al met je doen. Het zit onbewust opgeslagen in je brein. Daarom is het zo belangrijk dat jouw organisatie een andere kleur heeft dan jouw concurrent. 

Kleur zorgt niet alleen voor herkenning, kleur roept ook emoties op. De psychologische betekenis van kleuren is voor een deel zelfs universeel: rood wordt overal geassocieerd met gevaar, liefde en oorlog. Blauw staat voor waarheid, helderheid, waardigheid, status en macht. Zwart wordt vaak geassocieerd met de dood maar kan ook heel chique zijn.

In een goede huisstijl zit daarom ook vaak een kleurenpallet. In het kleurenpallet van een goede huisstijl staan de kleurcodes uitgewerkt. Denk hierbij aan de kleurcodes van: CMYK, RGB  en internationaal PMS.

CMYK: Cyaan, Magenta, Yellow en Key (black). Dit zijn de 4 basiskleuren die in een printer zitten. Hiermee kunnen alle kleuren op papier worden gerealiseerd.

RGB: Op een computer- of televisiescherm wordt gewerkt met de drie kleuren rood, groen en blauw. De menging is additief. Bij een gedrukte afbeelding zijn de basiskleuren cyaan, magenta en geel. Dit is subtractieve menging.

PMS: Het Pantone kleurensysteem is een uitgebreide verzameling van wereldwijd vastgestelde kleuren.

4. Vormen

Vaak zie je in een huisstijl van een organisatie ook vormen. Dit versterkt je uitstraling en simpele vormen zorgen er voor dat je makkelijker herkent wordt. De vormen in een logo kunnen bestaande vormen zijn maar ook speciaal voor een logo zijn ontwikkeld. 

 

Je hebt harde en zachte vormen. Verschillende vormen hebben een verschillende boodschap die ze overbrengen. Zo worden voor vrouwelijke producten vaak ronde en lieve vormen gebruikt. Wanneer het mannelijk en stoer moet, worden vaak scherpere vormen gebruikt. Net als alle andere onderdelen van een huisstijl moeten de vormen die je gebruikt de identiteit van jouw organisatie uitstralen. 

 

5. Visuals

Hieronder verstaan we illustraties, pictogrammen en foto’s. Wanneer dit consistent in een bepaalde sfeer wordt afgebeeld kan dit de uitstraling van het bedrijf versterken. Passend beeld en foto's die je bedrijf representeren zorgen voor een saamhorige identiteit. Consistentie is het toverwoord. Alles moet herkenbaar zijn en terug te leiden zijn naar je product. Dit betekent natuurlijk niet dat alles er hetzelfde uit moet zien, je kunt eindeloos variëren binnen een bepaalde huisstijl.

Coolblue is hier een heel mooi voorbeeld van. Hun slogan is ‘alles voor een glimlach’. Wanneer je op hun social media kijkt zie alleen maar mensen met een glimlach. Ze willen uitstralen dat wanneer je iets bij hun koopt, dat je daar dan echt blij van wordt. 

 

6. Taal

Welke taal spreekt je identiteit. Een van de belangrijkste onderdelen van je huisstijl is taal. De taal die jouw organisatie spreekt is eigenlijk je tweede indruk. Je zou het met daten kunnen vergelijken, je valt eerst op uitstraling, en verdiept je daarna meer in het karakter. Het is bij taal belangrijk dat je in je achterhoofd houdt wie je doelgroep is. Hou je het heel zakelijk? Of wil je juist jeugd aanspreken met taal. Wanneer je de taal van de doelgroep spreekt voelen ze zich verbonden met jouw organisatie. Alles draait om verbinding met de klant. 

 

Raffel je huisstijl niet af

Zoals je leest is een huisstijl belangrijker dan je in eerste instantie misschien wel dacht! Veel beginnende zelfstandige ondernemers knutselen in het begin zelf een huisstijl in elkaar. En ja, dat heb ik vroeger zelf ook gedaan. Naarmate je wilt groeien met je bedrijf is de juiste huisstijl super belangrijk. De praktijk wijst uit dat een professioneel ontworpen huisstijl onontkomelijk is voor de groei en het voortbestaan van een organisatie.

 

Blijft een huisstijl altijd hetzelfde?

Nee, een huisstijl gaat met zijn tijd mee. Natuurlijk blijft een huisstijl in de grote lijnen vrijwel gelijk. Maar de mens zit niet stil. Er zijn nieuwe ontwikkelingen in de wereld waardoor jouw huisstijl misschien ook wel moet worden aangepast. Denk maar aan de huisstijl van de McDonald’s. Zoals je in mijn vorige blog kan lezen, zijn zij overgestapt van rood naar groen. 

 

Huisstijl laten ontwerpen?

Wil je aan de slag met de huisstijl van jouw organisatie? 

Ik ga graag met je in gesprek over de mogelijkheden.


«   »