Een professionele huisstijl laten ontwerpen

Een herkenbare huisstijl is de basis van je identiteit, zonder vaste huisstijl is jouw organisatie niet herkenbaar. Door dezelfde visuele stijl te hanteren voor al je communicatie maak je jezelf herkenbaar voor je doelgroep. Dan weet je doelgroep namelijk dat al die communicatie van dezelfde organisatie komt, jouw organisatie. Je logo blijft altijd je primaire herkenningspunt, maar een duidelijke bijpassende huisstijl zorgt voor eenheid en herkenbaarheid.

huisstijl design fysio hoen
huisstijl design kaphus
huisstijl design busstra

Hoe ontwikkel ik een huisstijl? Mijn werkwijze

Als je met mij een huisstijl wilt ontwikkelen beginnen we met een gesprek. Zo wordt het voor mij duidelijk was je visie is en leer jij mij een beetje kennen. We beginnen bij de basis, wat doet je organisatie en waar staan jullie voor. Een huisstijl laten maken begint bij het logo, dit blijft altijd je primaire herkenningspunt en zal dus ook de basis vormen voor de rest van je visuele identiteit. Heb je nog geen logo dan maken we die eerst voor je. Hierna ontwerpen we samen je huisstijl, je krijgt eerst een concept. Aan de hand van je feedback op dat concept ontwerp ik je definitieve huisstijl. Hij is uiteraard pas definitief als jij er enthousiast van wordt.

Waaraan herken je een professionele huisstijl?

Voor het ontwikkelen van een huisstijl kijk je naar de eigenschappen en werkzaamheden van je organisatie. Wat doet je organisatie en welke identiteit kan je grafische communicatie het beste uitdragen. Het is bij een huisstijl belangrijk dat hij herkenbaar en is samenhangend, een chaotische en onsamenhangende huisstijl ziet er slordig en onprofessioneel uit. Dit zorgt er voor dat mensen je organisatie niet herinneren. Een mooie strakke huisstijl blijft hangen en dat zorgt er voor dat mensen terug komen. Hier kunnen we weer mooi het voorbeeld van de gele supermarkt en blauw/gele woonwinkel gebruiken. Iedereen herkent gelijk de huisstijl van deze winkels!

Een professionele huisstijl herken je dus aan:

• Representatief – De huisstijl straalt uit waar je als bedrijf voor staat

• Geordend – De huisstijl ondersteund je boodschap en leidt niet af

• Samenhangend – Als je communicatie straalt hetzelfde uit

• Herkenbaar – Je doelgroep associeert de stijl met je organisatie

• Uniek – Je springt er met je stijl uit tussen andere organisaties

Huisstijl laten maken, waar moet ik op letten?

Let er bij het ontwikkelen van een huisstijl vooral op dat het je enthousiast maakt over je organisatie. Als je zelf als organisatie trots bent op je visuele identiteit straal je dat ook uit. Een goede huisstijl laat je niet ontwikkelen, die maak je met mij. Dit persoonlijke proces zorgt er voor dat de huisstijl ook echt bij jou en je organisatie past. Let daarnaast vooral op herkenbaarheid en overzichtelijkheid, een huisstijl is er om het makkelijker te maken voor je doelgroep, niet moeilijker.

De voordelen van een professionele huisstijl

Het doel van een goede huisstijl is het uitstralen van de identiteit van jouw organisatie. Het belangrijkste aan een huisstijl is dat alle merkuitingen van je organisatie consistent zijn. En dat de uitingen bij je doelgroep direct een positieve associatie oproepen. Voordelen van een vaste huisstijl zijn consistentie en herkenbaarheid, zowel voor klanten als werknemers en partners. Daarnaast zorgt een mooie huisstijl voor onderscheidend vermogen, je onderscheid je van je concurrenten en wordt daardoor herkenbaarder dan je concurrenten. Een mooi bijkomend voordeel is dat vaste regels voor je huisstijl kosten besparen, omdat je niet voor al je communicatie een nieuw ontwerp hoeft te maken.

Een logo blijft jouw herkenningspunt en is daarmee ook het belangrijkste onderdeel van jouw huisstijl.